When thinking of the city of Palermo, would baroque fountains and palaces come to your mind? I definitely didn't think of that at all, until I visited the city myself. Also, I think you don't see enough positive reports or articles about Sicily either, except it is about the Mafia.
After our first minutes at the Ballaro market (my previous post) I also had a false impression at first, but that changed quickly. When it comes to the architecture, Palermo is quiet a mix of various cultural epochs, because the city was ruled by Arabs, Normans and Spains, just to name a few, but all left their architectural traces. The city also has many examples for the Sicilian Baroque, a distinctive form of baroque, which arose after a huge earthquake, when cities had to be rebuilt (not Palermo).
So our way led us from the market, which is near the main station, along the Via Marqueda to the Piazza Pretoria, a square with a monumental fountain, originally built in Florence and later relocated to Palermo. The square is right next to the Quattro Canti (four angles), a crossing of two main streets with four concave facades of palaces decorated with colums, statues and fountains and which are a good showpiece for the sicilian baroque.
Würde man bei der Stadt Palermo an barocke Bauten und Renaissancepaläste denke? Also ich tat es nicht! Bis ich die Stadt dann selbst besichtigt habe. Man hört auch zu wenig Positives über Sizilien und im Hinterkopf hat man nur die Geschichten über die Mafia und Kriminalität. Nach unseren ersten Minuten auf dem berühmten Ballaro Markt hatte ich auch erst einen falschen Eindruck (hier in meinem vorherigen Blogpost), der sich aber schnell wiederlegte. Palermo ist architektonisch ein wahrer Mix der Kunstepochen, da die Stadt u.a. von Arabern, Normannen und Spaniern regiert und bebaut wurde. Unser Weg führte uns vom Markt über die Hauptstraße Via Marqueda zu dem Paradeplatz der Altstadt, der Piazza Pretoria mit einem Brunnen aus dem 16. Jahrhundert, flankiert von einem Renaissancepalast, dem Palazzo Pretoria, und einer barocken Kirche. Direkt daneben befindet sich die Kreuzung Quattro Canti (Vier Ecken) mit den konkaven Fassaden von vier Palästen, welche durch ihre Gestaltung ein typisches Beispiel des sizilianischen Barocks sind.
Weiter ging es auf dem Corso Vittorio Emanuele mit der Kathedrale als nächstem Ziel.
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